Janove, Hellbillies og Mads Veslelia klare for Trollrock 2017

MAds Veslelia. Janove, Hellbillies og Mads Veslelia
Del:Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Janove
Den 30. januar 2016 inntok han Spellemann-showet i Oslo Spektrum. Det ble den etterlengtede premieren på en storslått og catchy låt, som samtidig åpnet dørene for en helt ny tekst-verden for frontfiguren fra Kaizers Orchestra.

 

janove
Foto: Arne Bru HaugDen nye sangen heter “Regnbuen Treffer Oss Ikkje Lenger”. Denne gangen har jærbuen Janove lagt historien til et sted i Europa, der en danserinne fra Paris og en danser fra St. Petersburg forelsker seg i hverandre som unge. Deres veier skilles ufrivillig, men de møtes igjen i voksen alder. Og veien frem til kjærligheten er fremdeles tornefull.

– Den nye historien handler om utfordringene med å balansere kunsten med kjærligheten. Jeg skriver brev fra virkeligheten til disse menneskene. Det er blitt en fortelling med mange lag, som også skal være umiddelbar for de som hører sangene for første gang.

Store temaer krever stor musikk. Og dét føler Janove at han er i ferd med å skape, etter hvert som det ferske universet tar form.

– Denne gangen ligner musikken min mye mer på hva jeg selv hører på. Det er fengende og groovy poprock, der jeg stjeler tricks fra moderne rap, r’n’b og hip hop. Samtidig er det drivende rockerytmer. Det er alltid stor variasjon i låtene og musikken kommer som regel først.

Til det nye prosjektet har Janove fått med seg gamle venner som utgjør et stjernelag med noen av de ypperste musikerne i Norge og Sverige. Det er Børge Fjordheim. Trommer. Micke Lohse. Tangenter. Gulleiv Wee. Bass. Mattias Hellberg. Gitar.

– Vi kommer til å slippe en låt av gangen fra nå og etter hvert som materialet finner sin form. Vi har også veldig stor tro på at låtene kommer til sin rett på konserter, men det får vente til vi har utviklet prosjektet mer og fått nok ny musikk til å fylle en skikkelig konsert. Vi bygger stein for stein, og gir oss selv god tid.

Janove Ottesen kan alt se tilbake på en svært imponerende karriere. Sammen med Kaizers Orchestra vant han bl.a Stavanger Aftenblads kulturpris, Norsk Artistforbunds Ærespris, Edvard-prisen for populærmusikk, Årets spellemann, Spellemannprisen for årets gruppe, Spellemannprisen for årets musikkvideo og Alarmprisen for beste liveband. Samtlige av bandets åtte studioalbum nådde førsteplass på VG-lista mellom 2001 og 2012.

Janove spiller på Trollrock fredag 28.juli 2017

https://www.youtube.com/watch?v=-YVz_-bfEF

Hellbillies

HEllbillies foto KAi Hansen

Hellbillies oser av spilleglede og musikalsk overskudd for tida. Rockefavorittene fra Ål i Hallingdal har i løpet av karrieren solgt plater til gull og platina, vunnet Spellemannspriser i fleng og reist ekvator rundt flere ganger i bandbussen, på vei mot konsertsaler, samfunnshus og festivaler. Nå har to av bandets originalmedlemmer valgt et roligere liv, men idet Hellbillies slipper sitt ellevte studioalbum, “Søvnlaus”, låter bandet faktisk mer samspilt og energisk enn noensinne.

Det er knapt noen hemmelighet at hallingdølene er et fantastisk liveband; dette kan bevitnes av alle som har opplevd dem på konsert. Bandet låter så bra at tyngden og sounden får mye (og velfortjent) oppmerksomhet. Men det nye albumet er en påminnelse om at Haugen- brødrene også er glimrende låtskrivere. Da Tom Roger Aadland ble invitert til å skrive tekster til denne plata, trengte han ikke lang betenkningstid på å takke ja. Men han var også spent på om han ville klare å levere varene når jeg skulle skrive tekster til andres melodier.

Allerede da Aadland fikk høre den første sangen, visste han at samarbeidet ville bli lystbetont og inspirerende. Det slo han umiddelbart hvor sterke låter Aslag og Lars Håvard Haugen skriver. Formfullendte og karaktersterke melodier, med et genuint musikalsk uttrykk, og kanskje det aller viktigste: evnen til å røre noe i lytteren, til å skape interne bilder. Musikken Hellbillies sendte han, var et landskap det var naturlig å gå inn i. Hallingdal, Tennessee, Vestlandet eller Mississippi. Kjærligheten er like søt og savnet like sårt. Paletten er den samme, om nyansene varierer. At det denne gang kanskje er malt med en dypere blåfarge, tror han er et resultatet av levd liv og tilbakelagt strekning.

Hellbillies har i mange år vært regnet som Norges beste countryrock-band. Men kjennere av amerikansk musikk vet godt at musikksjangrene på dette kontinentet har oppstått som et resultat av vellykket kryssfertilisering. Afro-amerikanske elementer har blandet seg med keltiske, britiske og mellomeuropeiske, og søt musikk har oppstått. Det er den samme gryta man øser av, enten man serverer country, rock, blues eller jazz. På den nye plata har bandet tilsatt noen ekstra knivsodder svart musikk, og man føler at bluesen spiller en viktig rolle her, ikke som en blek stilimitasjon, men som en musikalsk ryggmargsfølelse.

Hallingdølene har i lengre tid styrt mot et skitnere og mer rocka uttrykk, og denne utgivelsen er nok ett steg i denne retningen. Dette gjenspeiles også i arrangementene. Fela og steelgitaren som har gitt flere av bandets tidligere album et streif av country har denne gang veket plassen for gitarer som ligger nærmere Keith Richards og Stones. På låter som «Tid eg ikkje har» og «Steingrunn» (som Lars Håvard Haugen synger) kan vi nesten høre den anerkjennende klirringen av isterningene i whiskyglasset til Stones-legenden. For anledningen har Lars Christian Narum med fin teft hentet fram et New Orleans-aktig honky-tonk-piano.

Aslag Haugen er i storform som vokalist på hele plata. Han har tyngde og røffhet der det trengs, men formidler også de sartere låtene med stor nyanserikdom og følsomhet. Flere av sangene løftes også av gode korarrangementer, der ikke minst koristen Kim Fairchild kommer til sin rett, der hun trekker låtene ytterligere mot blues og soul. Nykommer Egil Stemkens på bass tar faktisk mer plass i lydbildet enn sin forgjenger, og sammen med slagverker Bjørn Gunnar Sando utgjør han en «ny» rytmeseksjon som svinger mer intenst og får Hellbillies til å låte større enn noensinne.

Albumet åpner med den mye spilte radiosingelen «Søvnlaus». Albumets side to – hvis vi snakker vinyl – åpner med den tematisk beslektede, men kanskje enda mørkere «Vaken i natt». Det er ikke feil å si at en nattlig stemning hviler over deler av dette albumet. Men de melankolske dragene på plata balanseres effektivt av skitne, energiske rockere som «Steingrunn» og «Gamal lærdom». Sistnevnte er en av fire låter med tekst av bandets mangeårige tekstforfatter, Arne Moslåtten.

På avslutningssporet, den tungt gyngende «Natta Norge», inviterer bandet like gjerne OnklP med i låten, i et heftig mellomparti der hip-hop møter rock, før det tunge grunnriffet vender tilbake og vokalist Aslag Haugen synger, med én fot på monitorkassen, «Gå opp på Hallingskarvet og sjå deg rundt, ei slik utsikt er kje alle forunt». Gjennom tre tiår har Hellbillies markert seg som selve grunnfjellet i norsk rock. Det er derfor verdt å merke seg at bandet denne gang har laget et album som er innspilt hos Sono Records i Praha, Tsjekkia, produsert av Lars Håvard Haugen, deretter mikset av den svenske stjerneteknikeren Michael Ilbert (Travis, Roxette) i Berlin, Tyskland, og til slutt mastret av legendariske Tom Coyne i Sterling Sound i New York, USA. Slik lager man norsk musikk på sitt beste i 2016.

Hellbillies spiller på Trollrock lørdag 29.juli 2017

Mads Veslelia

Mads Veslelia er mannen som fikk internettet til å steile da utenlandsk presse begynte å kalle ham “den nye Eminem”. Veslelia skriver, spiller inn og redigerer all musikk og video selv, og har på egenhånd bygget seg opp en fanbase større enn hva mange etablerte artister i Norge kan skilte med. At produksjonene ikke er spilt inn i grisedyre studioer tar han igjen på tekniske ferdigheter og med primal intensitet. Tilbudene står i kø, og det er ikke rart i det hele tatt. At fyren er et unikum er det vel ingen som betviler. Det er bare å skru seg inn på mannens YouTube-kanal med en gang. Hans lange rekke søndagsvideoer fortsetter både å imponere og provosere hans stadig større publikum. Med klikktall i millionklassen. Fra sitt knøttlille studio på bestemorens loft et sted på Ringerike er Mads i ferd med å trollbinde verden med sin finslipte teknikk og enorme talent. En stjerne er født på Hønefoss. Og takk til mormor for det.” – Landstreff Stavanger.

MAds Veslelia. Janove Hellbillis Mads veslia

Lager musikk fra soverommet

Mads Veslelia har byttet ut studioproduksjoner, store budsjetter og et profesjonelt støtteapparat med rå rap-teknisk ferdighet og ærlige tekster med et budskap som bygger på personlige erfaringer. Han gjør alt fra soverommet, og har bygget seg opp en større og mer internasjonal fanskare enn mange av de store norske, veletablerte artistene. Han har til sammen over 55.000 følgere på Facebook, og på topplisten over hvor avspillingene kommer fra har vi blant annet Storbritannia, USA, Canada og Australia. I skrivende stund har Mads over 10 millioner avspillinger tilsammen på sin musikk.

Vi har fulgt Mads en stund, og han er helt tydelig en av de neste store norske stjernene. Det er ikke uten grunn at han blir skrevet om i både nasjonale og internasjonale medier. Vi ser nok bare starten på en stor karriere nå. Youtube-kanalen har nesten 25 000 følgere fra hele verden. Med en blanding av smart, kjapp rap og humor gikk flere av videoene viralt og sakte, men sikkert bygget han seg opp en fanskare.” – Stein Inge Pedersen, festivalsjef Fæsterålen.

Søndagsvideoer gav gjennombruddet

Han begynte for alvor å få oppmerksomhet våren 2015 da han begynte med konseptet søndagsvideoer på Facebook. Hver søndag la han ut en live fremføring av en ny låt. Søndagsvideoen ” ́I Dont Fuck Around” som ble lagt ut 12.4.2015 ble på under 24 timer sett over 100 000 ganger, og disse videoene er nå til sammen sett over 4 millioner ganger. Søndagsvideo-låta ”Scarface of Facebook” gikk helt til topps på Spotifys viral liste. Søndagsvideoene har nå blitt til låter på albumet My Bedroom som kom 1. juli 2016.

Berømmelsen kom dog ikke over natten. I over ti år har han snekret og pusset på et uttrykk som henter inspirasjon fra artister som Tech N9ne, Yelawolf og Hopsin. Og Eminem; plakatene med Marshall Mathers III pryder fortsatt veggene på gutterommet/studioet, der bestemoren jovialt stikker en tallerken med vafler inn til Mads, gjerne midt i et opptak.

Mads spilte på Urørtscenen på Slottsfjell i 2015, hvor han av Urørtredaksjonen ble kåret til Slottsfjells store overraskelse.

Det var mange folk fra vår ledelse der, og de hadde haka nede på knærne.
– Mari Monsson, P3 Urørt
Internasjonal oppmerksomhet

Veslelia har fått stor platekontrakt hos Sony Music Norway, men det er ikke bare her i hjemlandet han har tiltrukket seg oppmerksomhet.

Mads har jobbet i Los Angeles med 4 x Grammy-vinner Drumma Boy, som også har jobbet med artister som Kanye West, Lil Wayne, Wiz Khalifa, Drake og Chris Brown. Han var også I studio med DJ Marley Waters, produsenten av platinum selgende “2 On” med Tinashe og Schoolboy Q, samt J. “The Bear” Bynum som har jobbet med legender som Akon og Rick Ross. Veslelia får også skryt av verdensdekkende medier som Complex og MTV, samt stjerner som Fat Joe, Mike Epps, Tyga og Chris Brown.

Ikke mange kan si at de har bygd seg opp en artistkarriere på egenhånd med kun en mikrofon og et videokamera på soverommet sitt – det kan Mads. Han har dratt med seg soverommet sitt inn i rampelyset, og han og mormor er klar for å vise resten av verden hvorfor han blir ofte omtalt som Norges beste rapper!

https://www.youtube.com/watch?v=ICdVCAYgVdo

Janove, Hellbillies og Mads Veslelia på Trollrock sin hjemmeside

http://trollrock.no/


Ønsker du å bidra til flere slike artikler?
Klikk her


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

20 − 3 =