Førstemann til en motorsykkelulykke – Hva gjør du? Se video!

Er du usikker på om han eller hun puster? Ta av hjelmen, og sjekk pust på nytt. Hvis du finner pust, legg over på siden. Hvis ikke, start hjerte- lungeredning med 30 brystkompresjoner og 2 innblåsinger.

Ny forskning viser at bevisstløse pasienter bør legges over på siden, uavhengig om det er mistanke om nakkeskade eller ikke.
– Det hjelper lite om du unngår å bli lam dersom du ikke får puste, sier doktorgradsstipendiat Per Kristian Hyldmo i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
Han jobber som overlege og leder av traumeenheten ved Sørlandet sykehuset og har vært ute på mange ulykker som tidligere luftambulanselege.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell stiftelse. Formålet er å redde liv og helse ved å styrke luftambulansetjenesten i hele Norge gjennom forskning, utvikling og samarbeid med andre nødetater. Foto Jan Arne Dammen
Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell stiftelse. Formålet er å redde liv og helse ved å styrke luftambulansetjenesten i hele Norge gjennom forskning, utvikling og samarbeid med andre nødetater. Foto Jan Arne Dammen
Frie luftveier

– Er den forulykkede bevisstløs og ligger på ryggen er det store sjanser for å bli kvalt av egen tunge eller eget blod. Min forskning viser at ved en nakkeskade er det bedre å legge pasienten over på siden, så luftveiene blir frie og pasienten får puste. Det skal veldig mye til at en nakkeskade blir verre ved å legge pasienten over på siden. Hvis man ikke gjør det er risikoen høyere for at vedkommende dør, sier Hyldmo.

– Det hjelper lite om du unngår å bli lam dersom du ikke får puste, sier doktorgradsstipendiat Per Kristian Hyldmo i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
– Det hjelper lite om du unngår å bli lam dersom du ikke får puste, sier doktorgradsstipendiat Per Kristian Hyldmo i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
Se video

Men hva kan du og jeg gjøre som førstemann til en ulykke der en motorsyklist er involvert? Vet du hva du skal gjøre? Forskerens anbefalinger er klare. Se video av hvordan man kan ta av hjelmen på en skånsom måte.

Ring 113

Etter å ha sikret skadestedet og ringt 113 kan du hjelpe den skadde. Den bevisstløse pasienten må få puste – det er det viktigste. Åpne visiret på hjelmen, og sjekk pusten ved å legge øret ned mot pasientens munn. Kjenner og hører du pust? Legg da pasienten forsiktig over på siden.
Er du usikker på om han eller hun puster? Ta av hjelmen, og sjekk pust på nytt. Hvis du finner pust, legg over på siden. Hvis ikke, start hjerte- lungeredning med 30 brystkompresjoner og 2 innblåsinger.

Hvis pasienten er våken og har vondt i nakken, ikke flytt pasienten og la hjelmen sitte på.

Er du usikker på om han eller hun puster? Ta av hjelmen, og sjekk pust på nytt. Hvis du finner pust, legg over på siden. Hvis ikke, start hjerte- lungeredning med 30 brystkompresjoner og 2 innblåsinger.
Er du usikker på om han eller hun puster? Ta av hjelmen, og sjekk pust på nytt. Hvis du finner pust, legg over på siden. Hvis ikke, start hjerte- lungeredning med 30 brystkompresjoner og 2 innblåsinger.

Video 

Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell stiftelse. Formålet er å redde liv og helse ved å styrke luftambulansetjenesten i hele Norge gjennom forskning, utvikling og samarbeid med andre nødetater.
Norsk Luftambulanse AS
Stiftelsen Norsk Luftambulanses datterselskap, Norsk Luftambulanse AS, er operatør på ni av Norges tolv legehelikopterbaser. Selskapet flyr på oppdrag fra Helseforetakenes nasjonale luftambulansetjeneste ANS. Luftambulansetjenesten i Norge er offentlig finansiert.

Av Jan Arne Dammen

Følg oss eller del innholdet med vennene dine:

Ønsker du å bidra til flere slike artikler?
Klikk her


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

seven − 4 =