Blå sløyfe – menns egen kreftaksjon

Blå sløyfe - menns egen kreftaksjon
Del:Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Den 30. oktober lanserte Kreftforeningen og PROFO (Prostatakreftforeningen) Blå sløyfe-aksjonen. I 19 år har Rosa sløyfe-aksjonen skapt oppmerksomhet rundt brystkreft. Nå har mennene fått sin egen sløyfe.

Landets største kreftform

Hvert år får over 5.000 menn prostatakreft i Norge. Hver dag dør tre menn av sykdommen. Dette gjør prostatakreft til landets største kreftform.
– Prostatakreft er Norges mest utbredte kreftform og rammer kun menn. I 2016 ble over 5000 diagnostisert med sykdommen. Det er et stort antall. Det er derfor på høy tid at vi retter ekstra oppmerksomhet mot prostatakreft gjennom en slik aksjon, sier leder av PROFO Nedre Buskerud Arne Moe.

Aksjonen pågår også i alle Dressmann og Dressmann XL butikker i hele november.
Spre informasjon og øke kunnskapen

I oktober har Rosa sløyfe-aksjonen pågått og i november overtar PROFO stafettpinnen med sine blå sløyfer. Det er første gang dette skjer og aksjonen er et samarbeid mellom Kreftforeningen og Prostatakreftforeningen.
– Målet er å rette fokus på prostatakreft og spre informasjon og opplyse at menn over 40 år bør komme seg til legen og ta PSA testen (en blodprøve). Er det prostatakreft i familien er det veldig viktig å ta testen, understreker Arne Moe.

Støtt Blå sløyfe-aksjonen sier Per Morten holmen og Arne Moe fra PROFO Nedre Buskerud. Foto Jan Arne Dammen
Pins, slips og VIPPS

Gjennom hele november skal Blå sløyfe-aksjonen dele informasjon og skape oppmerksomhet rundt prostatakreft gjennom folkemøter, aktiviteter og salg av blå sløyfer.
– Vi selger blå sløyfer som pin der inntektene går til forskning og bedre behandling. I tillegg er Dressmann hovedsponsor for aksjonen og selger slips til inntekt for saken. Man kan også Vippse en pengegave. Send valgfritt beløp til 2255, forteller Arne Moe.

Dressmann

Aksjonen pågår i alle Dressmann og Dressmann XL butikker i alle land i hele november.
– Dressmann er veldig stolt av å være med på lanseringen av blå sløyfe aksjonen i Norge, og i de seks andre land der vi har butikker. For alle slips som blir solgt i løpet av november gir vi 10 kroner til prostatakreftforskning, forteller bærekraftansvarlig i Dressmann Chessa Nilsen.

November er blå, som gangbroen Ypsilon er her på dette bildet fra 2014. Foto Jan Arne Dammen
Likeperson

PROFO tilbyr kontakt med såkalte likepersoner, som selv har opplevd sykdommen. På Drammen sykehus får pasientene informasjonsmateriell fra PROFO, der de også finner kontaktinformasjon til en likeperson.
– Prostatakreft en kreftform som mange overlever, men en del lever med senskader i etterkant. Da kan det også være godt å prate med en likeperson eller en kreftkoordinator. Likeledes er det godt å snakke med noen etter at man har fått diagnosen og før behandlingen kommer i gang, sier likemann ved Drammen sykehus Per Morten Holmen.

Likemann ved Drammen sykehus Per Morten Holmen og leder av PROFO Nedre Buskerud Arne Moe. Foto Jan Arne Dammen

Støtt aksjonen og kjøp Blå sløyfe.

Mer informasjon

PROFO Nedre Buskerud

Av Jan Arne Dammen


Ønsker du å bidra til flere slike artikler?
Klikk her


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

two × five =