Vi er klare for vinteren, er du?

Vi er klare for vinteren, er du?
Del:Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kalenderen viser november. Den første snøen har allerede vært på besøk, og hos enkelte, blitt værende. Det er en krevende årstid vi er inne i, både for oss som skal sørge for fremkommeligheten på vegene, og for deg som trafikant. Vårt ansvar Statens vegvesen har ansvaret for å drift og vedlikehold av Europa-, riks- og fylkesvegene. I Buskerud har vi ansvaret for ca. 2400 km veg. Selve jobben med å brøyte, salte og strø blir gjort av private entreprenører på oppdrag fra oss. Trafikkmengden på vegnettet vårt varierer en del, fra Motorveibrua på E18 i Drammen med sine ca. 36 000 kjøretøy i døgnet, til små fylkesveger med nesten ingen trafikk. Dette viser seg selvsagt i måten vi drifter vegnettet vårt på, både under og etter at det har snødd.

Ofte ligger de flere i bredden. Det er fordi det er den mest effektive måte å rydde vekk snøen på. Forsøker du å kjøre sikk-sakk mellom brøytebilene, utsetter du både seg selv og andre for stor fare. Gir ned og pust ut, sier Rolf-Helge Grønås, avdelingsdirektør i Statens vegvesen
Alt tilgjengelig mannskap

Brøyting og strøing skjer etter bestemte syklustider, som er den tiden det tar mellom hver gang et bestemt punkt på vegen blir brøytet eller strødd. På de viktigste og mest trafikkerte vegene tillater vi minst snø i vegen. Dette betyr hyppig brøyting og strøing slik at vegen skal være «bar». På vegene med lite trafikk eller der hvor det klimamessig er utfordrende å holde vegen bar, godtar vi at det ligger et hardt og jevnt snødekke i vegen i kalde perioder.

Selv om entreprenøren står på, tar det tid før vegene er brøytet og strødd skikkelig, siden det tar tid å brøyte gjennom hele vegnettet.

Under snøvær jobber entreprenørene våre natt og dag, med alt tilgjengelig mannskap ute. Selv om entreprenøren står på, tar det tid før vegene er brøytet og strødd skikkelig, siden det tar tid å brøyte gjennom hele vegnettet. Mange mener mye om å bruke salt på vegene. Vi jobber hele tiden med å bruke så lite salt som mulig, og bruker det primært før snøfall for å bryte ned strukturen i snøen slik at den lett kan fjernes. Saltet fjerner også rim og tynn is fra vegbanen. Bruk av salt avhenger også av at det er en viss trafikkmengde på vegen for at saltet skal bearbeides og virke.

Ditt ansvar

En mørk årstid kombinert med is og snø, gjør det krevende å være sjåfør. Vi gjør vårt beste for at vegene du kjører på skal være så sikre som mulig, men det fritar ikke deg som trafikant fra å ha et stort ansvar. Derfor, sørg for at du har gode vinterdekk, med riktig mønsterdybde og riktig mengde luft. Lys er viktig for å bli sett av andre trafikanter. Ikke vær en «enøyd banditt», men sørg for at begge lysene virker og at de er stilt inn riktig. Er du usikker, kan du søke hjelp på et bilverksted eller ved en av våre trafikkstasjoner.

Snøbrøyting kombinert med salting på E39 ved Ørskog / Sjøholt i Møre og Romsdal.

Vi hjelper så gjerne! Når du er ute og kjører er det viktig at du alltid avpasser farten etter forholdene på vegen. Is eller snø i vegbanen kan gjøre at du bruker lenger tid på å bremse ned. Derfor er det viktig at du alltid holder god avstand til bilen foran.

Pass også på at du ikke har løse gjenstander i bilen. Disse kan være en dødsfelle ved kraftig oppbremsing. Er det kø eller tett trafikk er det ofte tryggest å holde plassen i køen fremfor å foreta unødvendige forbikjøringer.

Vinterheltene

Til slutt vil jeg takke «vinterheltene» – entreprenørene våre. De som, til alle døgnets tider og i all slags være, jobber for at du og jeg skal komme oss trygt frem. Ha respekt for jobben de gjør, og la dem ha en så sikker arbeidshverdag som mulig. Det betyr blant annet å ha tålmodighet når du ligger bak en brøytebil. Ofte ligger de flere i bredden. Det er fordi det er den mest effektive måte å rydde vekk snøen på. Forsøker du å kjøre sikk-sakk mellom brøytebilene, utsetter du både seg selv og andre for stor fare. Gir ned og pust ut. Husk, forholdene er alltid bedre bak brøytebilen enn foran. Sammen skal vi.. … gjøre vegene våre så trygge som mulig. For å få til dette er det viktig at du som trafikant og vi som ansvarlige for vegnettet samarbeider godt.
Husk! Beregne god tid, det er bedre å komme for sent enn å ikke komme frem. God tur!

Rolf-Helge Grønås, avdelingsdirektør i Statens vegvesen

Doninger fra Mesta brøyter og salter begge kjørefelt på motoveg , E6 Omkjøringsvegen ved Sluppen i Trondheim

 

 


Ønsker du å bidra til flere slike artikler?
Klikk her


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

3 + 20 =