Brødrene Dokken A/S har orden på redskapen

Fra venstre: Vidar Sgbråten i Brødrene Dokken A/S , Vidar Venås i ABAX og Frank Tømmervik i Abax. Foto Roy Myrland / Langsveien.no
Tid er penger i anleggsbransjen. Det har entreprenørfirmaet Brødrene Dokken A/S tatt konsekvensene av.

 

Fra venstre på bildet over: Vidar Sagbråten, innkjøp og maskinansvarlig i Brødrene Dokken A/S. Dagfinn Kjærås, kundekontakt i ABAX  og Frank Tømmervik, kundekontakt i ABAX.
For den som ha kjørt bil gjennom Valdres de siste årene har maskinene og redskapene til Brødrene Dokken A/S vært godt synlige. Det store veianlegget både sør og nord for den nye E 16 tunnelen ved Bagn har vært et utstillingsvindu av dimensjoner for effektiv veibygging og masseforflytning av firmaets ansatte. Det er SKANSKA A/S som har hovedentreprisen for anlegget fra Bagn til Bjørgo. I Oslo-området har også de driftige valdrisene i Brødrene Dokken A/S flere prosjekter de holder på med.
Innkjøp og maskin ansvarlig i firmaet Vidar Sagbråten forteller: -En av utfordringene med å jobbe på flere steder med flere arbeidslag og mange tunge og store maskiner, er at det er fort gjort å rett og slett glemme hvor de sist var i bruk. Det kan da fort ta timevis med leiting og telefoner, for å finne ut hvem som brukte hva og hvor sist, før eksempel dieseltanken eller betongsaga “dukker opp”.
For å unngå slik død-tid har Brødrene Dokken A/S brukt ABAX sin utstyrs-kontroll gjennom flere år. Den er basert på GPS teknologi og “prikker” på meteren hvor maskinene den er montert i står.
I det siste har det også vært flere saker i media om tyveri av maskiner, heldigvis har Brødrene Dokken A/S vært forskånet for slikt, men det både trygger og virker muligens preventivt å ha ABAX’n  montert, forteller Vidar Sagbråten.
-Slitasje og belastning p.g.a. vibrasjoner og mekanisk påvirkning gjør sitt til at service er nødvendig en gang i blant på utsatte enheter forteller Dagfinn Kjærås i ABAX, som også viste fra den siste nyheten innen utstyrs-kontroll da han var på “hjemmebesøk” i Bagn.
“ABAX mini” er siste nytt  og tar både liten plass og er uhyre effektiv der den blir montert, forteller Frank Tømmervik.  Han også var med og sjekket utstyr og maskiner langs veien i Sør-Aurdal i Valdres, der det om et års tid vil bli “full fart gjennom fjellet” istedenfor snirklete og utfordrende kjøring i Bangskleiva.

Relaterte lenker:

Brødrene Dokken A/S: http://brodr-dokken.no/om_oss/
Følg oss eller del innholdet med vennene dine:

Ønsker du å bidra til flere slike artikler?
Klikk her


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ten + eleven =