I hovedrollen – takk til alle medvirkende

I hovedrollen - takk til alle medvirkende

Jeg har fulgt med på NRK serien 113 og vært full av beundring. Plutselig var jeg der selv og trengte hjelp. Helt fra jeg ble tatt imot på legevakta og AMK videre opp til sykehuset, følte jeg meg trygg og ivaretatt.

Smittende positivitet

På Medisinsk OBD-posten på Drammen sykehus viste de ikke hva godt de kunne gjøre. Middag servert på varm tallerken lenge etter middagstid f. eks.


Det ble tidlig klart at en tur med Helesekspressen til Riksen måtte påregnes. Må innrømme at jeg gruet meg litt både til bussturen og det som skulle skje. Dagen kom og inn på avdelingen kom en strålende blid ambulansearbeider fra bussen. Angsten var fort glemt, jeg fikk inntrykk av at vi skulle på «partytur» til Oslo.

Bak i Helseekspressen er ambulanseavdelingen, med båreplass og eksklusive hvilestoler. Godt plassert i en av disse stolene og koblet opp med alskens måleapparater, var det tid for kaffe. Jeg følte jeg reiste på businessklasse, noe de tre andre bak der var skjønt enige om.
På turen innover var det flere pasienter som skulle med underveis og for en mottagelse som ble gitt. De ble møtt ute med en klapp på skulderen og oppmuntrende ord, og det smittende humøret gav oss alle en fin start på dagen.

På tur

På Rikshospitalet var alt linet opp og etter noen timer under tekniske duppeditter betjent av kyndige hender, så dukket de opp fra Helseekspressen igjen. Like blide etter en lang arbeidsdag mellom Kongsberg og Oslo, men dette var siste turen for i dag. Nå skal det sies at stemning blant oss pasienter hadde steget mang hakk også. Ikke nok med at behandlingen hadde vært bra, men med diverse stoffer innabords så var det synd at vi bare skulle til Drammen Sykehus, for å si det sånn. Russebuss, var det en som sa.
Så takk til alle i hele kjeden fra Legevakt, AMK, Drammen sykehus, Rikshospitalet og ikke minst de tre på Helseekspressen.

Kø i kollektivfeltet

Helseekspressen hadde for øvrig en bekymring og det var den økende trafikken i kollektivfeltet. Det blir verre og verre og det går knapt en dag uten at de må ringe til behandlingsstedet for pasientene og fortelle at de ikke rekker fram i tide. I dag skulle vi være på Radiumhospitalet kl. 9.00, som er første stopp, men svingte inn tjue minutter forsinket.
Dette er frustrerende ikke bare for oss, men også for helsevesenet og ikke minst for passasjerene fortalte sjåføren som i dag var Jan Einar Sjøflot.

Tekst og arkivfoto Jan Arne Dammen

Tidligere sak om Helseekspressen

Terningkast seks til Helseekspressen

Følg oss eller del innholdet med vennene dine:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

eight − seven =