«Ta bussen til fjells» heter det – men hvor er det blitt av fjellrutene

«Ta bussen til fjells» heter det - men hvor er det blitt av fjellrutene

«Ta bussen til fjells» heter det så kjekt på rutetilbudet «Fjellruter Gudbrandsdalen og Valdres 2019». Et veldig bra tiltak – men hvor er det blitt av fjellrutene våre? spør nasjonalparkforvalter Ulf Ullring.

Hvor er det blitt av ruta Fagernes-Lillehammer over Vestfjellvegen (Fv204) som vi fikk reetablert for noen få år siden? Hvor er ruta til Espedalen (Fv255), som fram til i fjor gjorde det mulig for turister å besøke Langsua Nasjonalpark uten egen bil?

Ved hjelp av det flotte tilbudet «Ta bussen til fjells» fra Opplandtrafikk, så er dette fortsatt mulig andre steder i fylket, men altså ikke lenger i vårt store område og det er vi veldig leie oss for. Kan det tenkes at Opplandtrafikk/Oppland (snart Innlandet) fylkeskommune kan ta til fornuften og gjøre noe med dette, spør nasjonalparkforvalter Ulf Ullring
Uten offentlig transport

Langsua nasjonalpark med tilliggende verneområder dekker 1000 km2 av fjellområdet mellom Valdres, Gudbrandsdalen/Gausdal og Nordre Land. Det er et populært friluftsområde sommer som vinter, med en rekke turisthytter, utleiehytter, campingplassser, hoteller og andre reiselivsbedrifter. DNTs hytte- og rutenett her henger sømløst sammen med tilgrensende Jotunheimen, og mange kombinerer turer i de to fjellområdene. Fv204 er den lengste fylkesveistrekningen i Oppland, med en lang rekke reiselivsbedrifter langs veien, som samtidig er startpunkter for DNTs rutenett i området, men altså helt uten offentlig transport.

Helt ubegripelig

Langsua nasjonalparkstyre/Miljødirektoratet bruker for tiden mye tid og penger på å tilrettelegge for besøkende til verneområdene, i tråd med nasjonale mål. Vi ønsker folk velkomne og gjør det enkelt også for langveisfarende å nyte den flotte naturen her på en bærekraftig måte. Da er det skuffende at Oppland trafikk/Oppland fylkeskommune gjør det vanskelig for folk å besøke dette området uten egen bil eller leiebil. Både i et klimaperspektiv og et regionalt reiselivsperspektiv virker dette helt ubegripelig.

Ta til fornuften

Selv om området ligger sentralt til, knapt en time å kjøre fra både Vinstra, Lillehammer og Fagernes, så ligger det altfor utilgjengelig til uten motorisert skyss. Og bruk av drosje blir for de fleste altfor dyrt. Tidligere – dvs. inntil for et par år siden – var dette ingen sak, da det gikk bussrute, i alle fall om sommeren, både over Vestfjellvegen og gjennom Espedalen, hvor man en rekke steder kunne gå rett ut av bussen og begynne fjellturen sin. Folk fra fjern og nær kunne enkelt legge opp en flott fjellferie helt uten egen bil, ved å kombinere tog og buss, og gjerne med forskjellige start og stoppesteder siden det ikke var noen bil å ta hensyn til. Ved hjelp av det flotte tilbudet «Ta bussen til fjells» fra Opplandtrafikk, så er dette fortsatt mulig andre steder i fylket, men altså ikke lenger i vårt store område og det er vi veldig leie oss for. Kan det tenkes at Opplandtrafikk/Oppland (snart Innlandet) fylkeskommune kan ta til fornuften og gjøre noe med dette?

Med vennlig hilsen
Ulf Ullring
nasjonalparkforvalter
Rutetilbudet «Fjellruter Gudbrandsdalen og Valdres 2019»

 

Følg oss eller del innholdet med vennene dine:

Ønsker du å bidra til flere slike artikler?
Klikk her


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

sixteen − fourteen =