Ukjente rettigheter – når tog er forsinket

Ukjente rettigheter - når tog er forsinket

Nesten ingen vet hva de har krav på om toget er forsinket, viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet. Men det kan lønne seg å klage når togturen sporer av.

De fleste av oss vet at vi har krav på mat, drikke, nye billetter og kanskje en økonomisk kompensasjon når flyturen ikke kommer på vingene i tide. Reiser du med tog, har du langt dårligere rettigheter. Det nesten ingen vet, er at det faktisk er mulig å få igjen halvparten av billettprisen om toget er forsinket, noe det dessverre ofte er.

Ukjente rettigheter

Dette er det nesten ingen som vet, viser Forbrukerrådets undersøkelse der tusen nordmenn er spurt om hva de har krav på når toget er forsinket. Kun 6 prosent vet at de har krav på å få tilbake halvparten av billettprisen ved forsinkelser, og over halvparten tror ikke de har krav på noe som helst.

– Etter regelverket har du krav på 25 prosent refusjon av billettprisen når du kommer over én time for sent til ankomststedet, og 50 prosent refusjon når du er minst to timer forsinket, sier jurist Thomas Iversen hos Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve / Forbrukerrådet

Dersom du reiser med Vy, gir de deg rett til 50 prosent refusjon av billettprisen ved forsinkelse på én time eller mer på langdistansetogene og ved forsinkelse på minst 30 minutter på de kortere strekningene.

– Er toget innstilt, eller det er mer enn én time forsinket avgang, har du krav på refusjon av hele billettprisen, eller å bli booket om til en annen avgang, sier Iversen, og legger til at det er egne regler for periodekort og Flytoget.

Én av tusen klager

Siden så få kjenner reglene, er det svært få som klager.
– Det var 78 millioner påstigninger på norske tog i 2018. Punktligheten var på 88,7 prosent, altså opplevde 8,8 millioner reisende forsinkelser. Av disse var det 10 172 som klaget. Det utgjør 1,15 promille. At kun én av tusen som opplever togtrøbbel klager, er noe som helt klart viser at dagens regler er for lite kjent, sier Iversen.

Det kan likevel lønne seg å klage. På Forbrukerrådets togsider får du hjelp til å klage når togturen sporer av.  TOGSIDER

Følg oss eller del innholdet med vennene dine:

Ønsker du å bidra til flere slike artikler?
Klikk her


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

thirteen − six =