Nasjonal kulturskatt i “muligens litt sær” sjektesfære i Stavern.

Nasjonal kulturskatt i "muligens  litt sær" sjektesfære i Stavern.
Olje, diesel, bensin og norskbygde motorer har vært avgjørende for at vi har kunnet utnytte resursene langs kysten vår, det siste drøye hundreåret.
Solid kommentert fotoserie og videoer i bunn av artikkelen
For ca 2800 år siden ble hjulet oppfunnet i Kina. I forrige århundre var Fredriksvern Motorverksted i Stavern en pioner innen framdrift av mindre motorbåter.
Olav Nordheim i Larvik Senterparti mener at historien om mekaniseringen av fiskebåtene langs kysten absolutt er viktig å ta vare på. -Det er som eldre bla. traktorer, lastebiler og treskeverk på nasjonale museer og bygdesamlinger.
Lars Aksel Solberg (bildet over) i Stavern innehar stor kunnskap og erfaring med eldre båtmotorer. Han “kan” Kvikk motoren fra Fredriksvern Motorverksted, både utvendig og innvendig.
I løpet av årene har han samlet flere titalls motorer, hvorav 6-7 er fra den lokale bedriften. Han har restaurert en av hver av hovedtypene som ble produsert på plassen foran Losen.
Badegjester og andre kan flanere og nyte late sommerdager på brygga ved sjektekanalen  i “badebyen”.  Båtene her beskrives ofte som en “perlerad”, når det gjelder gamle tresjekter. Flere av de har “kortreist” Kvikk motor ombord.
I løpet av de siste årene har det vært en solid debatt om etablering av “kystkultursenter” i det som en gang var Fiskernes hus i Stavern (bildet over). Nå er avgjørelsen tatt og prosessen etableringen av kystkultursenteret er i gang.
Lokalpolitiker Erik Sørensen i den tverrpolitisk lista BedreLavik er absolutt positiv til å løfte fram lokalproduserte og mekaniske produkter. -Dyktige håndverkere og kreative sjeler lagde “gull” som fortsatt fungere. Alt for mange små bedrifter er blitt borte og vi trenger virkelig å løfte fram at vi en gang kunne produsere og lage funksjonelle ting her også, sier han.
Forbundet Kysten sine lokallag forvalter kunnskap, steder og materiell relatert til kystkultur, på en demokratisk måte. I Stavern legges det opp til en annen organisering av “kystkultursenteret”. Der håper både Lars Aksel Solberg og veldig mange andre, som liker “dunk-dunk” lyd og gamle båtmotorer, at norges fineste samling av “Stavern motorer” får plass.  I tillegg ser han for seg et ressurssenter i form av et motroverksted som kun fokuserer på eldre norske båtmotorer av alle de 200 merkene som har vært produsert!
Da kan både tilreisende og fastboende oppleve disse klenodiene, uten å måtte tre inn eller gå ombord, i noen sin private (og muligens litt sære- journ.anm) “sjektesfære”!
Solid og kommentert fotoserie og videoer  følger videre:
FM 5-6 hk med midlertidige tanker for bensin og kjølevæske for prøvekjøring.
Kvik bunnramme fra 1928 venter på sylinder og stempel

 

Tosylindret Færd (Gressvik) fra 1954 – de laget 5-10 motorer i året!
Tosylindret Færd (Gressvik) fra 1954 – de laget 5-10 motorer i året!
En av mekanikerne på Færd het Elling. Dette var hans private motor.
Ola Johansen skrudde motorer til han døde på post.
Elling fikset litt ekstra på magneten sin..
Under krigen var det vanskelig å få tak i bensin. Denne motoren kunne også kjøres på diesel med et patentert Solarstykke.
Enda en motor for kombinert diesel og bensindrift. Denne skal restaureres til driftsklar stand. Uhyre sjelden.
Slik skal motoren bli, brosjyrebilde fra 1939.
Slik skal motoren bli, brosjyrebilde fra 1939.
Et godt utvalg av propeller må man ha
Et godt utvalg av propeller må man ha
Og forgassere..
Og forgassere..
Etter krigen gikk Kvikk over til grå farge, kjøpt av «Direktoratet for fientlig eiendom». En ekstra K i navnet kom i 1938.
Etter krigen gikk Kvikk over til grå farge, kjøpt av «Direktoratet for fientlig eiendom».
En ekstra K i navnet kom i 1938.

 

Videoene under er fra Vega og kystkultursenteret, pluss en med Lars A. Solberg som viser startprosedyren på Z 96 i Stavern.

 

 #Langsveien2016 -Vegværinger

KNUT OLSEN JOHAN NICOLAYSEN KJELL GRIMSØ Vega kystlag, Vegstein brygge foto roy myrland #Langsveien2016 -i Nordland.

#Langsveien2016. -I krambua på Vegstein handelssenter: Fra venstre: Johan Nikolaisen, Kjell Grimsø og Knut Olsen.

Foto og tekst: Roy Myrland 28. april 2021
Følg oss eller del innholdet med vennene dine:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

thirteen + three =