Varme

17. mai, fellesskap og demokrati, og et dikt fra Skjåk - Fra Skaugum til Vestringsbygda.

17. mai handler om langt mer enn tog, taler og flagg. Den handler om inkludering og å ta vare på demokratiet vårt. Om å gi barn og unge følelsen av å høre til. Om å skape minner i nærmiljøet sitt. Om å oppleve gleden ved å samles med naboer, besteforeldre, venner og familie – akkurat der man bor i bygd eller by. Denne artikkelen er åpen og gratis for alle

Beredskap handler ikke lenger bare om hermetikk i kjelleren og full mobillading.

Kjell Magne Kvale (bildet over) og Odd Blomlie i henholdvis Montér Kvismo og Montér Storefoss / Beitostølen har distriktets største utvalg av nye vedkomfyrer utstilt og til salgs. Takk til Valdresskigard Møbelringen Fagernes As Vyrk og SPAR Beitostølen for annonsestøtte til denne artikkelen. -Siden vi lærte å temme ilden, har den vært selve nøkkelen til vår overlevelse – særlig her i nord. De gamle vedkomfyrene var høydepunktet av alle tiders kunnskap om varme og ild. I

Om vedkomfyr med Tarjei Skræi fra Seljord.

Av Roy Myrland 13. november 2019. Videointervjuet under er med Tarjei Skræi, under «Bygg Reis Deg 2019». Han er eier og daglig leder i Seljord Varmeservice A/S Fra tidenes morgen har bålet gitt oss varme og mat. Helt fram til slutten av 1700 tallet var det kokegroper og åpne ildsteder/peiser, som vi tilberede maten i. Da jernverkene kom skikkelig i drift, begynte vedkomfyrene å gjøre sitt inntog på kjøkken utover

Sivert Strand Syver Strand, Vedmaskin, Skrautvål, Vedlaging, foto roy myrland

Varmen forsetter i sør-norge og vedtørken er fenomenal! Stort sett så medfører den voldsomme varmen både tørkeskader på jordene og formangel på bygdene.  Ved- og tømmerhogsten er også noe redusert p.g.a. den enorme brannfaren det er i den knusktørre skogen nå. Men noe arbeid er uungåelig når stokken ligger klare på vedplassen og vedlageret trenger påfyll. For vinter, det blir det garantert om 3-4 mndr. og 600-800 m.o.h i fjellbygda!

Kåre Brenden feier i Nord-Aurdal kommune feiervesnet, pipe fo

Det fyres i ovner og peiser over det ganske land nå på seinhøsten og vinteren nærmer seg veldig fort. Det er også en kjennsgjerning at både «lurkefyring» med liten trekk og våt ved er usunt for pipa. Tar du kontakt med kommunen eller feiervesenet der du bor, kan de komme med både råd for riktig fyring og opptenning(!) før vinterfyringa starter for fullt. Husk å tenne opp på toppen av

Vedkomfyr ovn omn valdresmusea anne marit noraker

  Foredrag om gamle omnar Valdresmusea ynskjer velkomen til foredrag på Breie gard i Etnedal laurdag 18.mars kl. 9.00 på morgonen! Her møtes eld –sjeler og andre entusiastar til foredrag og samtalar om omnar, særleg gamle omnar, men også dei som er noko nyare. Me veit at vedfyring forureinar og at myndigheitene difor vil erstatta dei gamle omnane med nye, reintbrennande som forureinar mindre. Om dette skjer forsvinn mykje gamal