Havner du i flytrøbbel – her er Forbrukerrådets sjekkliste

Havner du i flytrøbbel - her er Forbrukerrådets sjekkliste
Del:Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

I sommer har det vært forsinkelser og kanseleringer og mange nordmenn har vært rammet. Å være strandet med tusenvis av medreisende på en flyplass, kan oppleves som det reneste anarki. Heldigvis finnes det klare lover i hele EU/EØS, som gjør at du har krav på hjelp når du ikke kommer deg av sted. Lovverket er ganske komplisert og omfattende, og derfor har Forbrukerrådet følgende guide til deg som havner i flykaos.

Du skal bli tatt vare på

Flyselskap eller reiseoperatør har plikt til å gi informasjon. Er forsinkelsen på mer enn to timer, skal de skal også sørge for mat og drikke. Når forsinkelsene trekker ut, eller reisen blir kansellerert, har du krav på hotell.
– Om du ikke får utdelt mat og drikke, kan du kjøpe dette selv. Ta vare på kvitteringene, så skal flyselskap eller reiseoperatør dekke dette i etterkant, sier forbrukerdirektør Randi Flesland.

Du skal komme frem

Om flyet blir kansellert, har du tre valg:
– Nye billetter, til bestemmelsesstedet så snart som mulig.
– Nye billetter til et senere tidspunkt etter ditt ønske.
– Refusjon av billetten du ikke fikk benyttet på grunn av kanselleringen.
Dette er hjelp du alltid har krav på. I en del tilfeller kan du også ha krav på økonomisk erstatning.

Du kan ha krav på erstatning

Hvis flyet blir innstilt på grunn av noe flyselskapet eller reisearrangøren ikke kan noe for, som uvær og streik, vil du ikke ha krav på økonomisk erstatning. Dersom problemene skyldes noe operatøren selv er ansvarlig for, for eksempel at de har solgt flere billetter enn de har seter til, har man krav på økonomisk erstatning i tillegg. Hvor stort beløp du har krav på avhenger av, blant annet, hvor langt du skal reise, hvor lenge forsinkelsen varer, og hva problemene skyldes. Ved reiser til Sør-Europa kan standard kompensasjonen komme opp i 400 euro per person.

– For at du enkelt skal kunne finne ut hva du har krav på, har Forbrukerrådet utviklet en kalkulator som du finner på Forbrukerrådet.no/fly. Her finner du også lenker til flyselskapenes klagesider, der du må kreve erstatning, sier Flesland.

Reiser du på pakkereise, kan du kreve kompensasjon og/eller erstatning i henhold til reglene over fra flyselskapet hvis de var ansvarlig for problemet. Var problemet arrangøren sitt ansvar, kan du ha krav på prisavslag eller erstatning. Hvis du ikke når fram hos arrangøren eller flyselskapet, kan du klage til Pakkereisenemnda.

Flyrettigheter
Pakkereiser
Pakkereisenemda 

– For at du enkelt skal kunne finne ut hva du har krav på, har Forbrukerrådet utviklet en kalkulator som du finner på forbrukerrådet.no/fly, sier forbrukerdirektør Randi Flesland. Foto Ole W. Jacobsen

Ønsker du å bidra til flere slike artikler?
Klikk her


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

1 × three =