Snapchat «kuppet» nyttårsaften

Snapchat «kuppet» nyttårsaften

År etter år sender nordmenn millioner av tekstmeldinger på nyttårsaften. I år overgikk Snapchat den gode gamle SMS-tjenesten.

Tradisjonen tro sendte nordmenn landet rundt lykkeønskninger på nyttårsaften. I fjor økte Snapchat-bruken ved midnatt med 430 prosent, mens i år økte bruken med hele 618 prosent. Det er over sju ganger så mye sammenlignet med en vanlig dag, viser tall fra Telenors mobilnett.

– Bruken av Snapchat øker stadig, og vi forventet oss at også i år ville tjenesten dominere trafikkbildet på nyttårsaften. Snapchat er spesielt egnet til å sende venner og familie lykkeønskninger, så det er helt naturlig at det var nettopp denne tjenesten som toppet bruken på nyttårsaften, sier Bjørn Ivar Moen, fungerende administrerende direktør i Telenor Norge.
– Bruken av Snapchat øker stadig, og vi forventet oss at også i år ville tjenesten dominere trafikkbildet på nyttårsaften. Snapchat er spesielt egnet til å sende venner og familie lykkeønskninger, så det er helt naturlig at det var nettopp denne tjenesten som toppet bruken på nyttårsaften, sier Bjørn Ivar Moen, fungerende administrerende direktør i Telenor Norge.
Sosiale medier topper

Sammenlignet med fjorårets nyttårsaften var datatrafikken i mobilnettet ved midnatt i år 30 prosent høyere. Trafikken fikk et betydelig hopp i timene ved midnatt nyttårsaften.
– Trafikken kulminerte ved midnatt og nyttårsaften domineres av høy bruk av sosiale medier, hvor Snapchat troner øverst. Flere og flere tar i bruk sosiale medier, både eldre og yngre. Mange viser sin varme og kjærlighet med bilder og videoklipp og da er naturligvis sosiale medier det best egnede mediet sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen.

Millioner av SMS og MMS

Nyttårsaften er den dagen i året hvor vi sender flest bilde- og tekstmeldinger. I år var intet unntak – 14,9 millioner SMS og 1,06 millioner MMS ble sendt idet vi entret 2019. Tallene gjelder for perioden fra midnatt natt til 31. desember til klokka 06.00 1. januar.

For hele 2018 viser SMS og MMS fortsatt et høyt nivå, hvor MMS-trafikken har hatt vekst og er på over 121 millioner MMSer i løpet av 2018.

Mange viser sin varme og kjærlighet med bilder og videoklipp og da er naturligvis sosiale medier det best egnede mediet, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen som her er ute på dekningsmåling.

– Til tross for at vi sendte mange millioner meldinger, ble det i realiteten sendt langt mer enn dette. Hvis vi tar høyde for Snapchat, iMessage, Facebook Messenger og Whatsapp er det klart at enorme mengder ble sendt. Det var nok mange som kjente mobilen vibrere på nyttårsaften, avslutter dekningsdirektør Bjørn Amundsen.

Telenor.no 

 


Ønsker du å bidra til flere slike artikler?
Klikk her


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

6 − five =