Den nye strekningen på E6 mellom Kolomoen og Moelv er åpnet

Den nye strekningen på E6 mellom Kolomoen og Moelv er åpnet

Veidekke har vært entreprenør på prosjektet. Statsminister Erna Solberg og samferdselsminister Knut Arild Hareide var med på åpningen, men det var lærling i Veidekke, Håkon Harkestad, som stod for snorklippingen.

– E6 Kolomoen – Moelv gjennom Innlandet er den lengste veistrekningen som er bygget i Norge noen gang. 43 kilometer bygget ferdig på 41 måneder er smått imponerende. Dette kommer folk og næringslivet til gode, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

E6 Kolomoen – Moelv er et prosjekt Nye Veier har hatt ansvaret for. Strekningen er bygget ut gjennom i tre deler. I dag 26. oktober åpnet den siste strekningen, Brumunddal-Moelv. Når Moelvkrysset åpner 1. desember, er hele prosjektet ferdig.

Samferdselsminister Knut-Arild Hareide. Foto Torbjørn Tandberg

– Nye Veier har igjen vist at man kan bygge vei raskere og billigere med de rette forutsetningene. Prognosene for sluttkostnadene i dette prosjektet ligger på 1,5 milliarder kroner under de opprinnelige anslagene. Det er mye penger spart, som selskapet kan bruke til andre prosjekter, sier samferdselsministeren.

Reisetiden reduseres – viktig for næringstransporten

E6 gjennom Innlandet er en viktig veistrekning. Spesielt for næringslivet i regionen og resten av landet. Reisetiden vil kuttes 10 minutter én vei.

Statsminister Erna Solberg og samferdselsminister Knut Arild Hareide var på åpningen, men det var lærling i Veidekke, Håkon Harkestad, som stod for snorklippingen. Foto: SD/Susanne Stephansen.

– Det er ingen tvil om at de lokale og regionale bedriftene kommer til å tjene på tidsbesparelsen. Samtidig er dette en viktig vei for næringen ellers i landet også. For eksempel er dette hovedtransportåra for bedrifter på Nordvestlandet, som skal få varene sine ut til Norge, og resten av verden. Med denne veien på plass, blir det tryggere og mer forutsigbart for næringstransporten, sier Hareide.

800 kilometer ny vei 

Trafikksikkerhet

Antall drepte i trafikken er redusert fra 187 i 2013 til 108 i 2019. Antall hardt skadde er også redusert.

– Trafikksikkerhet er veldig viktig for oss. Ett viktig tiltak for å få ned tallene på drepte og hardt skadde, er å bygge ny, trafikksikker vei. Det er gjort et veldig godt arbeid over mange år på denne fronten, som gjør at Norge har den laveste dødsraten sammenlignet med antall innbyggere. Det er vi stolt av, men det er ingen hvilepute. Én drept, er én for mye, sier Hareide

Reduserte reisetider

Sammenlignet med 2009, er reisetidene redusert kraftig på viktige strekninger. På strekningen mellom Oslo og Ålesund er reduksjonen på om lag to timer. E6 Oslo-Trondheim og E18 Oslo-Kristiansand er reduksjonen på nærmer halvannen time.

– Dette er store reduksjoner på forholdsvis få år. Det har mye å si, spesielt for næringslivet. Forutsigbarheten og tryggheten ved ny vei er viktig i et stadig tøffere marked. Resultatet kan være at flere bedrifter velger å etablere seg, og vi sørger for industrivekst over hele landet, sier Hareide.


Ønsker du å bidra til flere slike artikler?
Klikk her


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

five × 3 =