Gravemaskin i soloppgang ved Kjerringsvingen

Brødrene dokken SKANSKA STATENS VEGVESEN BAGN BJØRGO FOTO Steinar Hådem

-Gravemaskin i soloppgang ved Kjerringsvingen

Brødrene Dokken A/S sine solide anleggsfolk i gravemaskiner og dumperere er i sving både seint og tidlig på veianlegget mellom Bagn og Bjørgo på E 16. Det er SKANSKA som har hovedentreprisen.

Tekst: Statens Vegvesen

E16 Bagn-Bjørgo er et delprosjekt i utbyggingen av ny E16 gjennom Valdres. Utbyggingen av den 11,1 kilometer lange strekningen startet 22. august i 2016. Stortinget vedtok opplegget for finansiering oktober 2015.

  • Bagnskleivtunnelen blir 4,3 kilometer lang. Den får 33 nødstasjoner, to snunisjer, flere havarilommer, brannventilasjon og fjernstyrte bommer.
  • Strekningen får fire bruer
  • Vegen utvides til 8,5 meter og følger i stor grad dagens trasè fra Klosbøle til Bjørgo.
  • Største utbedring er omlegging av Kjerringsvingen på fylling.
  • Det skal gjennomføres sikringstiltak på dagens E16 i Bagnskleive. Vegen blir fylkesGravemaskin Steinar Hådem Brødrene Dokken A/S
  • Tunnelmasse skal kjøres til fv 220 Reinlivegen
  • Ny veg har en kostnadsramme på 1,44 mrd kr. Staten bidrar med 1,1 mrd., mens billistene bidrar med 340 mil. kr i bompenger.
Kart E16 Bang-Bjorgo

Ønsker du å bidra til flere slike artikler?
Klikk her


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

thirteen − 8 =